Verslag VKZ Kustweken 6 t/m 18 augustus 2016P8130095

Op zaterdag 6 augustus gaan de kustweken van start met admiraalsschip Blenchi.

Deelnemers zijn voor 2 weken  de Ostara ( Fred v Mourik en Peter Kok) , de Eclipse(met stoere solozeiler Piet van der Burg. De eerste dagen gaan de de Bodyguard (Dennis Bezemer) mee en de Volara (Gerard van Ruyven en Jacintha). Wat een ervaring binnen deze club!

Op de steiger wordt 's morgens vroeg al dag gezegd door Zeelandgangers en we gaan om 8 uur los. Ad de Roo vaart mee tot de sluis en we worden hartelijk uitgezwaaid door Miep en Theo.
Binnen het uur zijn we door de sluis van Bru en onderweg naar Veere. Onderweg horen we via de marifoon dat er een storing is bij de Zandkreeksluis maar dat probleem is gelukkig opgelost bij aankomst. Op het Veerse Meer deels zeilend naar een eiland tegenover Veere. Het weer is ons vandaag gunstig gezind; we hebben tot 23 uur in de kuip geborreld.

IMG 0222Zondag 7 augustus verkennen we Veere en laten ons een koffie met bolus goed smaken, een traktatie van de VKZ. Gerard heeft een enkelblessure en houdt relaxed vanaf de Volara toezicht op de vloot, natuurlijk nemen we een verse bolus mee. Rond 13 uur gaan we door de Veerse Sluis op weg naar Middelburg - altijd een leuke stad om te zijn. Er is kermis in de stad en een rommelmarkt dus gezelligheid en roering genoeg. Maandag motoren we met de blauwe golf om 12.20 uur naar Vlissingen. Gelukkig hebben we gereserveerd: leuk om dat tegen een ander schip te kunnen zeggen want het is giga druk in de haven (WSV Schelde). Dennis, Piet en Annelies fietsen naar de stad en spotten daar de Volara, de boulevard, het luchtorgel en de Westerschelde. Een indrukwekkend uitzicht!

Dinsdag 9 augustus trotseren we zelf de Westerschelde en varen richting Blankenberge. Windje W/ZW 4 A 5 Beaufort, ruige golven en veel zon. Een prachtige zeildag . Na 24,5 nM worden we ontvangen door een vriendelijke havenmeester van de VNZ. (Ver. Noordzee Zeilers).
's Avonds eten we met zijn achten in een Belgisch eettentje en Belgisch bier smaakt de heren goed!

We trekken woensdag 10 augustus met de Ostara, Eclipse en de Blenchi verder op ons Belgische traject. De Bodyguard en de Volara blijven nog een dagje in Blankenberge en zullen donderdag samen via de Roompot en de Oosterschelde terugvaren via naar de Grevelingen respectievelijk Dordrecht.  Wij worden enthousiast uitgezwaaid, men heeft de wekker gezet! De Belgische trajecten  die we vanwege het getij voornamelijk morgens varen zijn: IMG 1991* woensdag  Blankenberge - Duinkerken 37nM
Ook hier worden we gastvrij ontvangen door 3 jonge vrouwelijke havenmeesters.
* donderdag Duinkerken -Nieuwpoort 17 nM
* vrijdag Nieuwpoort - Zeebrugge , afstand ?  nM
De aardige havenmeester informeert ons over een "schoon" paadje naar Lissewege, een pelgrimsstadje aan de Sint Jacobsroute. De trein rijdt ook elk uur maar die is nèt weg. Fred past op onze schepen en adviseert voor het donker thuis te zijn. Met zijn vieren besluiten we te lopen en dat hebben we geweten!!  7 kilometer onder de hete zon over asfalt via industrieterreinen en (pas) het laatste stukkie langs het kanaal. Een tegenvaller en niks niet "schoon" …. Het stadje zélf bleek wel de moeite waard en na een lekker etentje ter plaatse (pladijs = schol) en een  Belgische pint volgt er nog een tegenvaller. In tegenstelling tot de gegeven informatie rijden er na 19.45 uur geen treinen meer .... Dus lopen weer (!) In het dorpje Zwankendamme vragen we in een café of iemand wellicht nog naar Zeebrugge gaat.... En zowaar een aardige Belg brengt ons gewoon: wat geweldig tof!! We waren nu net voor het donker thuis, hè, Fred?!

Zaterdag Zeebrugge - Breskens , weer voet op Nederlandse bodem .
Alle dagen varen we ruime of voor de windse koersen met op slechts één dag tegen. In  elke haven schijnt gelukkig de zon dus we mazzelen goed ....

Zondag 14 augustus Breskens - Terneuzen: 12nM.  Aan Peter Kok, hij doet zijn naam eer aan en maat  Fred kan het weten, vragen we of hij wil koken voor ons vijven . Iedereen helpt in de voorbereiding met inkopen doen en snijden. Op het menu staan een heerlijke makreelschotel met sla en het toetje is mousse met advocaat. Mmmmmm !

Maandag 15 augustus gaan we om 8 uur los voor de route Terneuzen - Antwerpen via de Westerschelde en Schelde. (32 nM) Het eerste stuk tot Hansweert is niet bezeild met de wind N/ NO. We willen in de Jachthaven aan de Linkeroever liggen waar je alleen van één uur voor tot één uur na Hoog Water in kan. We komen precies op HW Antwerpen aan: goed berekend en gemanoeuvreerd met alle passerende zeeschepen en draaiwinden !

Dinsdag 16 augustus hebben we een dagje Antwerpen tot ons beschikking. We spreken om 12 uur af bij het MAS: een afwisselend museum bij het Willemsdok en de moeite waard. Op de 10e verdieping is er een prachtig uitzicht te genieten. Daarna eten we gezamenlijk bij een Italiaan op de Grote Markt.

DSC02512Woensdag 17 augustus gaan we weer naar t Noorden. HW tijdstip 's morgens is wat al te vroeg om 4 uur (?) dus democratisch besluiten we in palaver 's middags weg te gaan en zo heeft ieder nog een vrije morgen. De sluisdeuren gaan om 15.10 uur open, één uur voor hoog water, en dus  accepteren we “even” tegenstroom. De stroom gaat pas na 1,5 uur echt mee lopen en rond 20 uur zijn we alle drie in de sluis bij Hansweert na een prachtige tocht over de Westerschelde. De Blenchi moet wachten op het openen van de bruggen en legt rond 22 uur aan in Wemeldinge, na 28 mijl varen. De 6.60’s hebben dan hun gereserveerde plek in de massale vernieuwde Oosthaven ook gevonden. Er wordt op de Ostara zelfs nog een bruine bonenschotel gemaakt op dit uur van de dag!
Donderdag 18 augustus varen we de laatste route van de Kustweken Wemeldinge – Willemstad (31 nM), waarna ieder naar de thuishaven gaat. We hebben dan in totaal ongeveer 250 nM gevaren. Om 9 uur vertrekken we en het is behalve op het Brabants vaarwater een kruisrak. De wind zakt halfweg de Volkerak flink in dus we strijken de zeilen om nog een avond over te houden. Meteen na aankomst in Willemstad zoeken we een restaurantje op om deze heerlijke vakantie met elkaar af te sluiten. Frascati blijkt een goede keuze met heerlijke pasta’s en pizza’s en voor- en nagerechten. Peter wordt ’s avonds opgehaald door zijn vrouw en Piet vertrekt vrijdagmorgen kwart voor zes (!() richting Hasselt overzee via Stellendam – IJmuiden (70 nM totaal). Fred, Heiko en Annelies vertrekken later in de ochtend naar Hellevoetsluis en Strijensas. Helaas is er weer een eind gekomen aan deze zeilvakantie.
Het was een prachtig evenement en zeker voor herhaling vatbaar.